Vincom Retail (VRE) At Glance

This is a quick view of Vincom Retail (VRE) I got through reading its prospectus. Now it has market cap total ~3,4 billion dollar – among the top blue chips in Vietnam. In my view, if you look at the current and next 5-10 years of investing into Vietnam, you need to understand how commercial real estate works, especially shopping malls. 

As VRE considers it among the key player in its field of Vietnam (to name just a few among Aeon, Lotte, Parkson, forgot or ignored to mention Saigon Coopmart, BigC of which I see are big names too), I attached some reads I have recently read to understand more about how malls are operated and what tenants as wells as investors should look for what financial ratios/metrics to understand how mall works to what extent. Download it here: https://goo.gl/qXX2uZ 

(Disclaim: I work in the sector needs space in malls to operate and this materials help me somehow) 

One of the most important knowledge I urge you to learn as fast as possible is to understand retail ratios like these ones since it will help us accessing quickly and focusingly on mall operation and its advantages shown:

And now I will take you to the points what I get from reading VRE’s prospectus (Link to download: http://images1.cafef.vn/Images/Uploaded/DuLieuDownload/BanCaoBach/VRE_BCB_2017.pdf). I guess it will save your time alot. For the missing, I am not looking at VRE valuation. This is our diligent work and I am not exceptional:

– 16,7% trong số doanh thu cho thuê mặt bằng của Công ty (6 tháng đầu năm 2017) là theo hình thức chia sẻ doanh thu bán hàng với các khách thuê mặt bằng tại các TTTM.

– Công ty phòng ngừa và hạn chế rủi ro biến động tỷ giá và lạm phát thông qua cơ chế điều chỉnh giá tự động trong các hợp đồng cho thuê mặt bằng.

– Tại thời điểm 30/6/2017, Công ty sở hữu và vận hành 40 TTTM hiện diện trên 21 tỉnh và thành phố lớn của cả nước với tổng diện tích mặt bằng bán lẻ lên đến 1,1 triệu m2. Ngoài ra, tính đến 30/6/2017, Công ty có 73 dự án đang và sắp triển khai, trong đó có 22 dự án đang triển khai xây dựng và 51 đang trong giai đoạn phát triển. Các TTTM đang và sắp phát triển sẽ giúp Vincom Retail tăng sự hiện diện tại thêm 29 tỉnh và thành phố, nâng tổng số tỉnh thành hoạt động lên 50. Ngoài ra, Công ty đang đánh giá và cân nhắc tính khả thi của 86 dự án khác để đưa ra quyết định đầu tư các dự án này trong tương lai, và dự kiến sẽ nâng tổng số  dự án lên khoảng 200 TTTM vào năm 2021.

– Trên thực tế, các hợp đồng cho thuê của Công ty đều không có điều khoản tự động gia hạn hoặc gia hạn theo thông báo của bên cho thuê, vì vậy, để giữ chân những khách hàng hiện tại khi hợp đồng thuê hết hạn, Công ty phải thỏa thuận được các điều khoản mới và ký kết hợp đồng với các khách hàng này.

– VĐL hiện tại: 19.010.787.330.000 đồng.

– Thị trường bán lẻ của Việt Nam trong thời gian tới sẽ tiếp tục chứng kiến sự mở rộng về quy mô của các nhà bán lẻ hiện đã có mặt tại Việt Nam cũng như đón nhận thêm sự tham gia của nhiều thương hiệu quốc tế nối tiếng trên thế giới. Tập đoàn bán lẻ Auchan của Pháp vừa khai trương siêu thị thứ 13 vào tháng 8/2017 tại Việt Nam và có kế hoạch nâng số lượng siêu thị trong hệ thống lên 40 vào năm 2020. Tập đoàn bán lẻ hàng đầu Hàn Quốc Emart cũng đã chính thức khai trương đại siêu thị đầu tiên với tổng vốn đầu tư lên tới 60 triệu đô la Mỹ tại TP.HCM trong năm 2016. Emart dự kiến đến năm 2020 sẽ mở rộng mạng lưới của mình với 52 cửa hàng tại Việt Nam. Ngoài ra, tập đoàn Aeon của Nhật Bản cũng đã có những khoản đầu tư lớn vào Việt Nam và lên kế hoạch sẽ xây dựng thêm 20 TTTM Aeon đến năm 2020.

The missing part of VRE prospectus is the management discussed just a little bit of substitute/threats from e-commerce. Although Vietnam is a typical of emerging/developing market, it takes leap in my opinion for some shortcuts. In developed markets, malls are competing fiercely with e-commerce for its surviorship, especially in US, Japan – between giant traditional retailers like Walmart vs. the modern e-commerce formative players like Amazon, Alibaba etc. In Vietnam, e-commerce recently has taken off thanks to money pouring into this field, with big names like Lazada (now belong to Alibaba), Tiki, Shopee. Will malls in Vietnam will be threated by new entrants just mentioned or it will sustain to some deeper and adaptive morphology?

My answer is the room for modern malls in Vietnam is still fledging and have a lot potentials for growth. We, especially the rising middle and upper class are growing. Urbanization is everywhere (Vietnam is among the lowest yet quickly changing its urban landscape thanks to urbanization). We also own the biggest-soon-to-be megacities HCMC and Hanoi. Moving from the traditional oriental lifestyle without malls for shopping and leisure activities to more modern western one, malls are undeniable among the new trends.

What investors/modern retailers need to have is to understand how the society is changing as well as its economic and social activities.

If you need something to read more, follow this website. They have a lot of good materials for reference to me: http://retailasiaonline.com/expect-the-unexpected-2/.

It’s time for another fresh breeze, I am thinking now.

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s